Sunday, 27 May 2012

Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia

Assalaaaaamualaikum..~!!

Semalam aku beli buku, Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia (CMTKPD). Buku ni hasil tulisan Lucius Maximus, salah seorang blogger Sokernet, tebal 158 muka surat (aku dah khatam pun), bahasa Melayu rojak & harga MPH cumalah RM23. CMTKPD menceritakan "kisah 40 tahun kegagalan Harimau Malaya untuk menjejaki Piala Dunia".


Kenapa aku beli buku ni..? Sebenarnya aku dah lama tau kewujudan CMTKPD, melalui blog Sokernet gak (korang boleh baca review buku cerita ni kat SINI). Tapi xpernah terlintas di hati nak beli pun. Cuma semalam, bila aku singgah MPH Alamanda untuk usha kalau-kalau adalah buku baru yang menarik, aku ternampak lak buku yang bersaiz comel ni. Tanpa fikir panjang, aku pun amek, beratur & bayar :p

Aku dah jadi follower blog Sokernet agak lama, so aku pun dah tau betapa bencinya diorang kat pengurusan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang sememangnya GAGAL untuk membawa sukan bola sepak Malaysia ke peringkat tertinggi. Melalui buku ni gak, x sah laa kalau xde sesi kutuk mengutuk FAM yang amat pedas, tajam, kurang ajar, biadab, jujur, ikhlas & ... (korang baca sendiri & nilaikan sendiri laa).

Seawal bahagian prakata lagi aku dah tertarik dengan buku ni. Penulis menyatakan mengenai kurangnya penulisan tentang sukan bola sepak di Malaysia, mungkin disebabkan tidak ramai penulis yang sangat berminat dengan hal sukan atau mungkin sukan bukan genre penulisan yang mampu memberikan kepuasan pada penulis di Malaysia. Pada aku, cerita macam ni sangatlah best, cuma sayang bila tiada siapa yang nak menulis kisah-kisah bola sepak Malaysia..~

Sebagai seorang yang analitikal, aku memang sangat suka pada statistik. So aku pun teruja bila baca statistik yang didedahkan oleh penulis dalam buku ni. Minta izin nak share ye Lucius..!


Jumlah penyertaan Malaysia dalam kempen kelayakan Piala Dunia:
11 kempen kelayakan (Piala Dunia 1974 hingga Piala Dunia 2014)

Perlawanan kelayakan ditempuhi:
51 perlawanan

Perlawanan kelayakan menang:
15 menang

Perlawanan kelayakan seri:
13 seri

Perlawanan kelayakan kalah:
23 kalah

Jaringan gol:
66 gol

Gol bolos:
81 bolos

Kemenangan terbesar:
Malaysia 9 - 0 Macau (kelayakan Piala Dunia 1994)

Kekalahan terbesar:
Kuwait 6 - 1 Malaysia (kelayakan Piala Dunia 2006)

Jumlah kejayaan Malaysia layak ke Piala Dunia:
0


Bila agaknya Malaysia akan layak ke Piala Dunia..? Dari zaman Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak (1974, 2 tahun) & Tan Sri Datuk Seri Setia Raja Hamzah Haji Abu Samah (1976, 8 tahun) sehinggalah zaman Sultan Ahmad Shah (1984, 20 28 tahun) sebagai Presiden FAM, Malaysia gagal ke Piala Dunia. Dari zaman Jalil Che Din (kelayakan Piala Dunia 1974), M Kuppan (1978), Karl-Heinz Weigang (1982), *Mohammed Chandran, Frank Lord + Mohamad Bakar (1986), Trevor Hartley (1990), Ken Worden (1994), *Claude Le Roy, Wan Jamak Wan Hassan (1998), Allan Harris (2002), K Rajagobal + Allan Harris (2006), *Norizan Bakar & B Sathianathan (2010) sehinggalah zaman K Rajagobal (2014) sebagai jurulatih pasukan bola sepak, Malaysia masih gagal ke Piala Dunia.

Setiausaha Agung FAM pun ada buku ni tapi baca tak..?

Lucius ada memberi pandangan & cadangan dia dalam buku ni. Kalaulah ada pihak yang sanggup mampu merealisasikan idea dalam CMTKPD ni... Kalaulah FAM sanggup untuk mengubah sistem pengurusan bola sepak Malaysia... Kalaulah Presiden FAM nak letak jawatan... Kalaulah semua ni terjadi... Kalaulah...

Kalau tak, kita teruskan je laa dengan angan-angan Malaysia ke Piala Dunia :p

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...