Thursday, 24 May 2012

Tip Kekal Selesa Semasa Kontraksi Braxton Hicks

Assalaaaaaamualaikum..~!!

Semalam aku beli Majalah Pa&Ma Edisi Jun 2012. Then mata aku tertarik kat salah satu tajuk kat cover majalah tu. "Braxton Hicks - isyarat kontraksi awal".


Wah, teruja sikit. Sebab apa? Sebab aku pernah menulis pasal Braxton Hicks dalam blog ni dulu. Hohoho. Tapi kejap... Hurm, amende Braxton Hicks ni ek? Aku dah lupa..!!!! Hahaha hampeh btol. So kenalah aku merujuk kisah Braxton Hicks ni balik :p

So untuk cerita kali ni, aku sekadar nak kongsi sedikit tips yang ditulis dalam Majalah Pa&Ma ni. Walaupun Mama Eta xmengandung pun sekarang tapi xsalah kan kalau aku nak share. Haha.

********************

Tip Kekal Selesa Semasa Kontraksi BRAXTON HICKS

1. Tukar aktiviti atau posisi sekiranya anda berasa kontraksi Braxton Hicks akan berlaku.

2. Berehatlah lebih lama. Minum air dan baring di sebelah kiri tubuh.

3. Minum air secukupnya. Dehidrasi akan menyebabkan otot mengecut dan menyebabkan berlakunya kontraksi Braxton Hicks.

4. Buang air kecil dengan lebih kerap. Pundi kencing yang penuh juga mengundang kontraksi Braxton Hicks.

5. Amalkan teknik pernafasan. Pernafasan yang dalam dan berirama akan mengurangkan ketidakselesaan yang timbul.

6. Kadang kala dengan mandi menggunakan air suam panas dapat membantu mengurangkan Braxton Hicks.

********************


Ok tu je laa tips untuk kali ni.

Wassalam.

(p/s: mana satu ejaan yang betul; tip@tips?)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...