Thursday, 1 November 2012

Refleksi DPA November

Assalaaamualaikum.~~!!

Entri refleksi Kursus Diploma Pengurusan Awam (DPA) Bil. 1/2011 aku diteruskan lagi untuk bulan November lak. Penat aku mencari-cari cerita yang pernah aku tulis sebelum ni tapi takde..! Kalau takde sumber, takde laa cerita. Adoyai.

DPA pada bulan November 2011 ada 5 modul keseluruhannya.
  1. Outward Bound School (29/10 - 5/11) @ Lumut;
  2. Modul Kepimpinan Integrasi (7 - 12/11) @ INTAN BK;
  3. Modul Pengukuhan Bahasa (14 - 19/11) @ INTAN BK;
  4. Modul Pengurusan Sumber Manusia & Organisasi (21 - 26/11) @ INTIM, Kemaman;
  5. Modul Perancangan & Pentadbiran Sosial / Infrastruktur (28/11 - 3/12) @ INTIM, Kemaman.

Modul Outward Bound School (OBS) aku dah ceritakan dalam Refleksi DPA Oktober. Jadi kita teruskan kepada modul berikutnya.

7 November, aku macam tak dapat nak ingat balik apa yang berlaku sepanjang Modul Kepimpinan Integrasi :p Adakah kami peserta-peserta DPA 'dihukum' untuk menulis karangan 30 muka surat mengenai kisah 3 orang pemimpin Islam..? 'Hukuman' dijatuhkan gara-gara ramai peserta tak turun solat maghrib berjemaah kat surau. Astaghfirullah...

14 November, Modul Pengukuhan Bahasa ni satu lagi modul favourite aku..! Modul ni lebih kepada English Week. Mari belajar Bahasa Inggeris :p Sidang C dipecahkan kepada 2 kumpulan berdasarkan ujian yang diberikan lebih awal. Semasa modul ni gak, kami kena buat book review untuk buku yang menjurus ke arah pengurusan. Aku baca buku "Leading Through Conflict" yang ditulis oleh Mark Gerzon dan dipinjam daripada Mary Ann Thomas (Mary, aku tak pulangkan lagi buku ni kat kau..!!!)

Apa yang paling menyeronokkan semasa modul ni adalah kami dikehendaki untuk menganjurkan English Night pada penghujung modul..! Konsep dia lebih kurang sama je dengan Malam Protokol semasa Modul Pengurusan Majlis sebelum ni. Sidang C bersetuju untuk mempersembahkan karya penuh aksi mendebarkan yang bertajuk "The Three Musketeers". Woohoo..~!!!

Pada mulanya aku diundi untuk pegang watak utama, D'Artagnan tapi aku tak nak. Lepas bincang balik, Nazrain setuju untuk ambil watak tu dan aku berlakon sebagai Athos. Aku bukannya pandai berlakon pun tapi ruang & peluang yang diterima ni membuat aku jadi teruja gile..! Haha.

L-R: Guard 1, Guard 2, Marc Anthony (back up singer), Aramis, D'Artagnan & Athos

L-R: Porthos, Arthos, ..., ..., Marc Anthony (back up singer) & Milady..?


20 November, tayar bas bergolek dari INTAN BK ke INTIM Kemaman. 2 minggu berkursus kat INTIM dimulakan dengan modul PESMO. Ok laa, biasa je pun. Minggu kedua adalah modul PEPSI. Ok jugak. Takde apa nak diceritakan..?

Apa yang menarik kat INTIM adalah lokasi dia kat tepi pantai & ada makcik-makcik yang menjual keropok lekor. Selalu pada waktu petang selepas kelas tamat, ramai keluar beli keropok lekor kat luar tu. Aku tak pernah keluar pun. Kalau setakat pesan tu, ada laa dalam 2, 3 kali.

27 November, Maulidur Rasul jatuh pada 27 November (Ahad). Sekaligus 28 November (Isnin) pun diisytiharkan cuti laa kan :) Rasanya kami tak dibenarkan balik kot. Tapi.......... Hehehe.

2 Disember, Sidang C 'dicabar' untuk menganjur satu majlis bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul. Maka, cabaran daripada Pengarah INTIM tu disahut oleh Sidang C & aku dilantik sebagai Pengarah Projek. Program tu dibuat pada 2 Disember (Jumaat), waktu malam dan diberi nama "Nur Hijrah...Suatu Permulaan". Bagi aku, majlis tu biasa je laa cuma jadi sedikit cacat sebab pengurusan masa lari daripada perancangan asal. My bad..! Keesokan harinya kami pun kembali ke KL dengan membawa keropok-keropok lekor & dibenarkan untuk pulang ke rumah masing-masing :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...