Wednesday, 29 August 2012

Sambutan Hari Lahir Yang Tak Sepatutnya

Assalaaaamualaikum..~!!

Anak kami, Musyrif Ziqri lahir pada 5 September 2011. Maka, tak lama lagi Ziqri akan menyambut hari lahir pertama dia. Kalau tengok kalendar, tarikh 5 September tahun ni jatuh pada hari Rabu. Jadi kesimpulannya, sambutan hari lahir Ziqri akan dibuat kat rumah MIL.

Hasil diskusi Mama Eta & aku, kami tak bercadang pun nak buat sambutan yang istimewa. Cukuplah sekadar makan-makan biasa je. Korang tunggu je laa ceritanya nanti aku akan tulis.

Satu hari baru-baru ni aku tetiba dapat idea. Ziqri lahir pada bulan Syawal, jadi kenapa tak disambut juga masa kami balik beraya kat kampung (belah keluarga aku). Mama Eta setuju. Kami cuma beli sebiji kek & makan beramai-ramai semasa rumah terbuka sepupu aku, Kak Mas.

Ikut kalendar Islam, tarikh lahir Ziqri adalah pada 6 Syawal. Rumah terbuka Kak Mas dibuat pada 23 Ogos (raya ke-5). Memandangkan rumah terbuka Kak Mas dibuat lepas maghrib, jadi kiranya dah masuk hari baru laa kan, hari raya ke-6, iaitu 6 Syawal. Maka sambutan pun berjalan dengan gumbiranya.

Sambutan dimulakan dengan bacaan doa. Kemudian, kami ramai-ramai nyanyikan lagu Allah Selamatkan Ziqri. Selepas tu, sesi potong kek. Ringkas je.


Makan, makan & makan sampai kenyang. Burp..~!!



Keesokan harinya, aku tergerak hati nak buka balik cerita lama dalam blog ni semasa kelahiran Ziqri. Alangkah tergezutnya aku . . . . . bila mendapati bahawa . . . . . tarikh lahir Ziqri . . . . . yang sebenarnya . . . . . adalah pada . . . . . 7 Syawal..!!!

Malu aje..

:p

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...