Thursday, 30 August 2012

Bercuti Di Universal Studios Singapore

Assalaaaaamualaikum..~!!

Bersempena dengan sambutan Aidilfitri pada tahun ni, Mama Eta & aku merancang untuk bercuti panjang meninggalkan alam pekerjaan :p Alhamdulillah & terima kasih bos sebab meluluskan permohonan cuti kami berdua =)

Kalau tahun lepas kami dah sambung cuti raya untuk 'bulan madu kali ke-2' kat Cherating sehingga menyebabkan kelahiran awal Musyrif Ziqri, tahun ni kami menuju ke selatan Malaysia lak, Johor Bahru.

Kenapa kami pilih JB..? Jawapannya adalah sebab kami jumpa tawaran yang agak menarik kat laman web Agoda pasal Hotel Citrus, JB.

Kelebihan hotel ni adalah hiasan dalaman yang menarik, kedudukan yang strategik & makanan yang ok. Kekurangan hotel ni lak adalah tiada ruang letak kenderaan, sempit & kawasan yang 'agak menakutkan'.




Dalam perjalanan kami ke JB, haruslah lalu depan Johor Premium Outlets. Kalau dah lalu, tak kan tak singgah kan. Hoho. Kalau dah singgah, tak kan tak beli apa-apa kan. Hohoho. Nasib baik ada SALE, mampu laa nak beli 2, 3 helai baju :p



Dah alang-alang duduk kat JB, kenapa tak pergi Singapura kan..? Kalau dah pergi Singapura, mestilah nak pergi USS kan =)

Kami masuk ke Singapura pada hari ke-2 kami kat JB. Berdebar-debar gak nak bawa kereta kat luar negara. Sesat adalah perkara yang paling menakutkan. GPS takde. Harapkan peta lakaran sendiri je, hasil pembelajaran daripada Google Maps sebelum ni. Alhamdulillah, perjalanan dipermudahkan =)

Maka, bermulalah pengembaraan kami kat USS. Banyak lokasi menarik untuk ambil gambar. Sesetengah aktiviti / permainan kami tak dapat nak join sebab faktor Ziqri. Cuaca pun kadang-kadang hujan, membataskan sedikit pergerakan. Tulis panjang-panjang pun nak buat apa kan, korang layankan je laa gambar-gambar kat bawah ni ye.


Main Entrance 
Hollywood - Ziqri over

Madagascar -  King Julien kan..?
Far Far Away - favourite Mama Eta nak berangan
Ancient Egypt
Lunch cekik darah - Ramesses $13.80 (RM34.50) + Milo Ais $3.80 (RM9.50)
Sci-Fi City - Ziqri dah xleh blah
New York
Masa masuk Singapura, aku kena beli Kad Auto Pass kat Imigresen Singapura. Staf kat situ pesan supaya aku tambah nilai kad tu sebelum balik ke Malaysia. Bila ditanya anggaran nilai yang nak ditambah untuk kes kami yang cuma nak ke USS & patah balik ke Malaysia, staf tu tak dapat jawab. Cuma dia kata, MAHAL. Adoyai.

Aku buat keputusan untuk tambah nilai kad tu sebanyak $50 (RM125) kat 7 Eleven yang terletak kat USS. Bila nak keluar dari USS, bayaran letak kereta adalah sebanyak $16 (RM40). Bila nak keluar dari Singapura, bayaran 'tol' cumalah $1.20 (RM3). Akibatnya ada lebihan RM82 lagi yang masih belum digunakan. Adoyai.

Kami tidur 1 malam lagi kat JB & pulang ke Putrajaya pada keesokan harinya. Percutian yang seronok tapi Ziqri demam lak. Tak tau laa samada sebab kena hujan ataupun tanda-tanda nak tumbuh gigi lagi. Hehe.

Kalau ada rezeki yang lebih, aku syorkan korang ke USS gak. Lagipun tak lama lagi Legoland Malaysia pun nak buka, jadi dapatlah percutian 2 dalam 1. Hotel Citrus tu lak, pada aku, lebih baik cari hotel lain sebab bila campur caj letak kereta RM2 per jam kat blok yang berhampiran, mahal wo.

Ok, tu je cerita kali ni. Selamat merancang percutian..!

1 comment:

  1. Pakej Tempat-tempat Menarik di Singapura
    - Universal Studios Singapura
    - Singapura Marine Life Park
    - Singapura Flyer
    - Day + Night Safari di Singapura
    - Tempahan Singapura Marina Bay Sands Hotel
    - Tempahan Hotel Masa Perayaan Sentosa Singapura
    dan lain-lain

    Travel Delight
    http://traveldelight.biz
    QQ: 841-888-666
    ask@traveldelight.biz
    +65 6292-2221

    Hai, kami adalah agensi pelancongan di Singapura. Blog yang anda tulis sangat sempurna, gambar-gambar anda juga menarik dan cantik. Ia sangat berguna untuk tetamu kami. Bolehkah kami bekerjasama dengan anda?

    Kami mengharapkan balasan anda.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...