Friday, 4 January 2013

Selamat Tahun Baru 2013

Assalaaaamualaikum..~!!

Dah masuk 4 Januari baru berkesempatan nak ucap Selamat Tahun Baru. Well, busy :p

Mama Eta & aku sama-sama ambil cuti rehat 31 Disember lepas. Jadi kami dapatlah cuti panjang 4 hari dari 29 Disember sampai 1 Januari.

Hari pertama cuti kami tu digunakan untuk bawa keluarga belah Mama Eta jalan-jalan kat Bukit Tinggi, Pahang. Ikutkan ni dah kali ke-3 kot Mama Eta & aku pergi sana bersama-sama. Ziqri 1st time laa. Tempat tu memang cantik untuk ambil gambar. Haha. Ye, kami memang suka bergambar je.

Kami pergi bertujuh. Aku, Mama Eta, Ziqri, MIL, BIL & 2 anak buah. Otw, singgah dulu kat Genting Sempah. Beli makan minum awal-awal. Kalau dah kat atas bukit sana tu baru nak beli, mahal bebenor. Kami berjalan-jalan kat Japanese Tea House, Colmar Tropicale & Rabbit Park. Overall, ada laa dalam 5 jam kami kat sana. Petangnya kembali ke Jenjarom. Malamnya balik Putrajaya.

Hari kedua bercuti, kami 3 beranak + mak aku ke kenduri kahwin. Ada 2 majlis hari tu. Satu kat Setapak, satu lagi kat Sentul. Nak dijadikan cerita, tayar kereta pancit lak masa parking kereta kat Sentul tu. Adoyai. Dejavu tayar kereta pancit sebelum ni. Terus kureng sikit mood. Tak makan, kepala fikir nak buat macam mana. Aku memang loser part nak tukar tayar ni.

Lepas solat Zohor, ada laa pak cik saudara aku yang baik hati ni sudi nak menolong. Alhamdulillah. Aku pun tolong laa gak. Tolong tengok, tolong pegang, tolong cabut. Belajar gak laa. In Shaa Allah dah boleh buat sendiri lepas ni :) Selesai semua tu, kami pun kembali ke Putrajaya dengan kelajuan max 80 km/j je sepertimana yang diarahkan - tertulis kat tayar spare kereta.

Hari ketiga bercuti, aku mulakan hari dengan mencari-cari kedai tayar. Ada 3 kedai yang aku singgah. Saje je nak survey harga. Kajian pasaran laa kononnya. Kedai 1 offer tayar Good Year pada harga RM250. Kedai 2 offer tayar Continental pada harga RM260. Kedai 3 offer tayar Good Year pada harga RM245. So aku pilih kedai mana..? Well, kajian pasaran tak semestinya bersetuju dengan harga paling murah tapi kita pilih berdasarkan kualiti + harga yang optimum. So aku pilih kedai 2 sebab tayar Continental  & sama macam tayar sedia ada kat FoFi. Tukar 2 biji terus. Done.

Petang harinya, kami ke Giant Seri Kembangan. 1st time sampai sini. Saje je datang nak beli barang-barang keperluan. Sambil tu cari-cari mainan untuk Ziqri, nenek nak belanja. Tapi takde yang berkenan di hati. So kami sambung pencarian ke kedai Manjaku kat Bangi. Nak beli basikal, kaki Ziqri tak sampai. Pilih punya pilih, jumpalah mainannya. Beli. Terima kasih nenek..!

Malamnya, kami dinner kat Taman Warisan Pertanian. Saje nak pekena sate. Selain tu beli nasi ayam gak untuk Ziqri. Favourite dia. Cadangnya nak beli Roti John Unan tapi masyaAllah panjangnya orang beratur nak beli. Cancel plan. Malam ambang tahun baru takde maknanya buat kami, tidur awal. Krohhhhh.

Hari terakhir bercuti, kami berjalan kat Mines lak. Ramai gak orang. Parking penuh. Public holiday kan. Mama Eta tetiba dapat ilham untuk hobi baru - menjahit tudung. Jadi Mama Eta pun beli kain ela. Ingat tak dulu aku pernah tulis nak try Durian Pancake kat Sweet Chat Cafe..? Yes, kat Mines ada kedai ni..! Kami pun beli. 3 ketul pada harga RM9++. Mahal. Rasa dia ok laa. Tapi aku masih dengan pendapat old skool, aku tetap lagi suka makan durian biasa :)

Malamnya, kami kembali ke Jenjarom & bersedia untuk kembali bekerja keesokan harinya. Ziqri tidur awal. Mama Eta menjahit tudung. Aku tengok bola. MU menang. Yahoo..!

TAMAT

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...