Tuesday, 18 September 2012

Tayar Kereta Pancit

Assalaaaaamualaikum..~!!

Entri kali ni aku tujukan khas untuk diri sendiri yang saaaaaangat rendah pengetahuan pasal nak selenggara kereta, sebagai rujukan pada masa akan datang :p Kalau korang pun serupa macam aku, eloklah baca perkongsian pengalaman ni sebagai panduan. Hohoho.

Sabtu lepas, aku hantar Mama Eta kerja kat PKD Kepong. Dalam perjalanan tu, tetiba ada bunyi pelik yang kami dengar.

Mama Eta : Bunyi apa tu..?
Aku : Entah, macam bunyi tayar..
Mama Eta : Eh, bukanlah. Ada helikopter..!

Disebabkan oleh sifat ingin tau yang membuak-buak, aku pun hentikan kereta kat lorong kecemasan. Masa tu kat highway ELITE ye. Aku turun dari kereta. Dengan lagak serba tau, aku pun cari punca bunyi pelik tu. Adoyai, sekali tayar kereta pancit daa..!!


Terus terang, aku tak reti tukar tayar kereta. Patut ke aku rasa malu..? Haha. Satu-satunya waktu aku pernah tukar tayar kereta, kira-kira 7 tahun lepas. Tu pun kena paksa & kena ajar dengan petugas PLUS, masa otw balik kampung dengan mak. Sekarang ni, apa pun tak ingat.

Mula-mula aku telefon Proton I Care 1300-88-0888 untuk dapatkan bantuan. Operator kata waktu kerja dia pada hari Sabtu hanya mula pukul 830 pagi, masa kejadian baru pukul 8 pagi. Bila aku call 1800-88-8398 (Proton I Care 24 Hours Asst), operator cadangkan aku call Takaful Maybank (syarikat insurans kereta aku) untuk dapatkan bantuan tukar tayar. Bila aku call 1800-80-6491, operator cadangkan aku call PLUS Ronda sebab lokasi kejadian sekarang kat highway. Akhirnya lepas aku call 1800-88-0000, operator bagitau bantuan akan sampai dalam tempoh 20-30 minit kalau takde masalah.

Tunggu punya tunggu, lepas 40 minit, bantuan pun sampai. Ok laa, baik orangnya. Lepas siap tukar tayar spare, kami pun sambung perjalanan pada kelajuan maksimum 80 km/j. Ada sticker kat tayar spare tulis amaran 80 km/j tu. Oh, jangan lupa pam tayar spare, angin dah kurang.

Lepas turunkan Mama Eta kat PKD Kepong, aku pergi kedai tayar berdekatan. Beli 2 tayar depan yang baru, tukar brake pad, camber kit & buat alignment tayar. Pergh, ayat macam hebat je. Brake pad tu tukar sebab memang dah ada problem bunyi yang lain macam kat tayar sebelum ni. Camber kit tu lak macam skru je rupa dia. Orang kedai tu tengok alignment tayar dah lari banyak, jadi kena tukar camber kit, baru senang nak betulkan alignment.

Anggaran kos lebih kurang macam kat bawah ni laa. Ok ke tak..? Minta-minta aku tak kena tipu. Kering dah kocek seluar..

Item
Harga (RM)
Tayar Silverstone M5 195-60-15 (2 unit)
420.00
Mustop Front Brake Pad Set P/Persona
85.00
Alignment Front & Rear
30.00
Camber Kit (depan kiri, depan kanan)
40.00
Upah pasang
40.00

Sebagai pengajaran, eloklah kalau korang tukar tayar dengan brake pad kat bahagian depan kereta selepas 3 tahun @ 60,000 km perjalanan.

Akhir kata, hati-hati di jalan raya. Wassalam.

1 comment:

  1. Nak cari tayar? Cuba website http://mytayar.com

    Ada 20 kedai di kawasan Lembah Klang yang feed harga kat website. Harga yang dipaparkan dah masuk balancing dan valve. Free alignment kalau beli 4 tayar.

    Confirm tak kena tipu dengan kedai sebab semua terms + conditions dah dijelaskan di website.

    Anda hanya perlu masukkan spec tayar terus ke website. Website akan menunjukkan info mengenai offer dari Network Workshops kami. Anda boleh pilih apa yang penting untuk anda samada harga, lokasi, jenama atau model tayar.

    Website akan pantau kedai supaya mereka tak menipu customer website. Anda hanya perlu bayar 5% deposit online. Lepas tu website akan hantar email info mana nak pergi. Balance 95% bayar terus kat kedai.

    Nak cari bateri dan package service kereta pun ada...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...