Monday, 1 April 2013

Ziqri Kena Buli

Assalaaaamualaikum..~!!

Normal laa kan kalau budak-budak kecil, berumur dalam 18 bulan hingga 3 tahun 'bergaduh'. Maksud aku macam tolak badan, pukul sikit, cakar sikit, cubit sikit. Normal kan..? Sebab waktu usia macam ni laa diorang baru nak belajar untuk beremosi, menggunakan anggota badan dan sebagainya. Tapi kita sebagai penjaga kenalah memantau dan mengawal sebaiknya.

Well, baru-baru ni aku teman Ziqri bermain kat 'taman permainan' dalam Alamanda (kat luar pintu masuk Parkson). Meriah betul 'taman permainan' tu dengan pelbagai jenis mainan dan sangat ramai budak-budak bermain. Ziqri pun seronok join main, sampai lupa dah rasa demam dengan sakit tekak dia tu.

Nak dipendekkan cerita pada satu minit tu, Ziqri berdiri kat tepi gelongsor. Dia tengok je budak-budak bersilih ganti menuruni gelongsor tu. Then sampai giliran seorang budak yang umur dalam 2 tahun turun. Selesai je menggelongsor, dia berdiri dan tenung Ziqri. Mata Ziqri pun tenung je kat budak tu. Dua-dua tak berkelip mata. Then tiba-tiba je budak tu tolak badan Ziqri. Ziqri terjatuh.

Ziqri menjerit-jerit tanda tak puas hati. Aku pujuk Ziqri. Budak tu lak kena marah dengan datuk dia (aku rasa orang tu macam datuk dia). Normal laa kan budak-budak kecil 'bergaduh'.

Then budak tu main gelongsor lagi sekali. Kali ni sambil dia menuruni gelongsor tu, dia capai tangan Ziqri sambil mencubit. Aku nampak perbuatan budak tu dan cepat-cepat lepaskan tangan dia daripada Ziqri. Geram pulak aku dengan budak tu. Haish. Normal laa kan budak-budak kecil 'bergaduh'.

Hurm, normal tu memang laa normal. Tapi bila tengok anak kita kena 'buli', tak seronok laa jugak kan. Kesian aku tengok Ziqri. Huhu.

Semoga Ziqri pun jangan suka 'membuli' dan tak 'dibuli'.

I love u Anak

1 comment:

  1. ha a dulu ms kecik pun ada bdk yg jenis suka membuli macam tu. xtahu apa motif dia. kalau jumpa bdk2 gini memang rs nk cubit2 je kan. haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...