Wednesday, 31 August 2011

Selamat Hari Raya Aidilfitri..!

Papa Deh & Mama Eta

Tahun ni kali pertama aku beraya sebagai seorang suami. Bila dah kahwin ni, haruslah suami isteri ikut giliran untuk beraya kat kampung masing2. So untuk raya kali ni, aku sambut raya pertama kat 'kampung' Mama Eta kat Jenjarom, Selangor. Insyaallah tengah hari ni (Raya kedua), kitorang akan gerak balik kampung aku kat Masjid Tanah, Melaka. Ada sape2 dok dekat2 area Masjid Tanah sekarang? Bolehlah kitorang singgah beraya nanti. Hehe.

Bezanya raya tahun ni dengan raya2 aku sebelum ni memang banyak laa. Perbezaan paling ketara, buat pertama kali aku raya berjauhan dengan Mak aku. Tapi apalah sangat jarak 90 minit ni kalau nak dibandingkan dengan Bangla2 yang kerja kat Malaysia, lagi jauh daripada family tercinta diorang. Haha. Apsal tetiba cite pasal Bangla ni..? Sebab semalam ada ramai Bangla yang solat Raya kat Masjid Jenjarom. Kesian lak aku tengok diorang peluk2 sesama bangsa diorang macam sadis2. Ish, tragis ;p

Selalunya kat Masjid Tanah, aku akan join group takbir dari rumah ke rumah masa malam Raya. Awal2 dulu aku join sebab terpaksa, dah kena paksa kan. Kalau xde wakil family dalam group takbir, nanti diorang xnak singgah rumah. Haha. Tapi lama-kelamaan dah jadi terbiasa untuk bertakbir malam Raya. Sekarang kat Jenjarom, aku cuma dengar laungan takbir dari masjid depan rumah je. Sambil facebooking kat rumah dengan Aipet baru beli (hik3), aku dapat dengar suara budak2 bertakbir ikut giliran. Kalau bukan budak2 tahfiz, mungkin anak2 yatim kot.

Pagi raya, biasalah tu kita akan g ziarah kubur. So kali ni, aku ziarah kubur ayah mertua je laa. Selesai baca yaasin & doa, kitorang satu family balik rumah untuk sesi bermaaf2an. Aku rasa janggal sikit -_____- Dari budak kecik sampai ke orang besar, semua beratur amek giliran untuk bersalaman dengan mak mertua aku. Masing2 ada 'ayat' diorang tersendiri masa bersalam, sampai mencurah2 air mata..! Whoa... Sebagai perbandingan, sambutan raya kat Masjid Tanah xde sesi macam ni. Kitorang asal jumpa je sape2 since after solat raya, bersalam & wish Selamat Hari Raya je. Hahaha.

Masa minta maaf, tapi mata tengok tv
Gambar keluarga belah mak mertua
Lepas salam2 & maaf2, budak2 pun dah dapat duit raya, perut pun dah kenyang makan, mulalah sesi beraya. Rombongan raya kat sini sangat meriah. Kitorang gerak beramai2 untuk serbu dari rumah ke rumah, kira2 dalam 40 - 50 orang..!! Rumah yang diserbu bukan rumah sesape pun. Rumah Angah sebelah, Ude sebelah sana, Pak Usu belakang, Along sebelahnya, Angah paling belakang & Kak Rozi. Semua pun jiran2 kat sini je. Untuk makluman, aku pakai Baju Melayu lengkap dengan sampin ok (1st time ni). Haha. Lepas solat Zohor, kitorang sambung beraya kat umah Long & Ngah kat Dengkil. Kali ni dah xpakai sampin, panas! Sebelah malam, lepas Maghrib, kitorang mengakhiri serbuan2 raya sepanjang hari kat rumah Abg Ude kat seberang jalan rumah mertua aku ni je.

Rombongan Raya

Rombongan Raya II
Macam tu laa cerita Hari Raya Papa Deh & Mama Eta pada tahun ni. Uh, nak dekat kol 11 dah, nak bersiap untuk balik Melaka.

Ok laa, thanks for reading. Assalamualaikum & jangan lupa hari ni Merdeka..!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...