Sunday, 11 September 2011

Di Sebalik Tabir Kelahiran Musyrif Ziqri (Episod Akhir)

Aloha..! Finally ada pun masa nak tulis karangan ni. Lately ni agak busy uruskan Ziqri. Dia kena demam kuning. Panjang ceritanya. Nantilah kalau ada masa terluang lagi, boleh tulis dalam blog ni. Ok, for those yang xpernah baca episod sebelum ni atau dah lupa cerita2 terdahulu, boleh baca kat SINI & SINI. So untuk cerita kali ni, aku cuma nak tutup dengan apa yang aku dah buat selepas kelahiran anak sulung kitorang, Musyrif Ziqri.
TANAM URI
  • Apa itu uri..? Boleh x aku nak cakap yang aku xtau apa tu uri..? Haha. Dulu Mama Eta pernah explain tapi aku dah telupa pulak. Kalau nak try teka, agak2nya laa, uri ni yang bekalkan makanan kat baby time dalam kandungan. Kalau xsalah aku laa. Haha. Xkisah laa apa uri tu. Yang penting aku nak bagitau kat korang, lepas Ziqri lahir, pihak hospital bagi 'hadiah' kat aku. Plastik berisi uri yang dah dibungkus2. Aku terima dengan tangan yang terbuka. Aku xleh nak imagine pun apa rupanya.
  • Waktu petang, hari Ziqri lahir tu, aku balik rumah mertua untuk uruskan uri tu. Uri ni penuh dengan darah. So aku kena bersihkan laa. Bawak masuk toilet, letak atas simen, pancut je dengan air paip. Tapi aku kena hati2 gak, make sure uri tu xfollow mengalir ke lubang. Mula2 tu geli gak laa nak pegang uri tu. Sampailah mak mertua tegur, "ko xmo pegang ke benda tu?". Hehe. Last2 beranikan diri gaklaa untuk pegang. Rasa dia lembik2. Tapi ok laa, xde laa geli sangat pun. Cuci punya cuci, sampailah dah bersih sikit daripada darah.
  • Masa aku cuci uri tu, adik ipar dah tolong galikan lubang untuk tanam uri tu kat kawasan lapang depan umah. Kedalaman lubang tu ada laa dalam 2 jengkal. So lepas dah cuci sampai bersih, aku bungkus balik uri tu & tanam dalam lubang tu. Tu je. Settle.

Gali gali gali gali gali lubang..~~ Dalam plastik merah tu laa uri

LAPOR KELAHIRAN BAYI KAT KLINIK KESIHATAN BERDEKATAN
  • Benda ni aku buat time hari ke-2 kelahiran Ziqri. After bawak balik Ziqri & Mama Eta ke rumah, aku pun keluar laa g Klinik Kesihatan Jenjarom. Kena inform dia yang baby dah lahir & alamat rumah. Ni supaya nurse diorang akan datang rumah untuk check kesihatan Ziqri n Mama Eta. Sebelum tu aku ada buat salinan buku check up Mama Eta. So boleh bagi benda tu kat klinik untuk rujukan diorang laa. Basic info yang diorang nak tau macam waktu kelahiran, berat baby, tinggi, cara kelahiran dll, semua diorang boleh baca kat buku tu.

SURAT BERANAK
  • Lepas singgah klinik tu, aku terus g Pejabat Pendaftaran kat Banting untuk wat surat beranak Ziqri. Nasib baik kat hospital, diorang dah sediakan borang pendaftaran & tuliskan beberapa info pasal baby. Aku cuma perlu lengkapkan sikit lagi info tambahan macam nama baby & detail diri sendiri. Then bawalah borang tu g Pejabat Pendaftaran. Hospital pun ada bagi checklist apa barang2 lain yang nak kena bawa time pendaftaran ni macam IC parents (asal & salinan), borang yang tadi tu, sijil kahwin (asal & salinan) & buku check up Mama Eta (asal & salinan). Penting ni, buku check up yang asal pun kena bawa ke Pejabat Pendaftaran. Bukan apa, sebab masa aku g Klinik before tu, nurse minta untuk pegang buku check up yang asal tu. Xbolehlah macam tu kan, nanti nak wat surat beranak xlepas lak. Proses untuk buat surat beranak ni pun kejap je. Xsampai setengah jam kot aku kat sana. Tapi after sebulan kena datang lagi untuk amek MyKid.

So itu je laa perkara penting yang aku dah buat & bakal2 papa kena buat lepas baby lahir. Jaga anak pun penting tapi xkan tu pun nak kena tulis kat sini kan. Haha. Adoi, sebenarnya dalam kepala tengah pikir nak tulis cerita lain je. Cite pasal kronologi demam kuning Ziqri. Sebab tu post kali ni macam biasa2 je. Tapi still ok kan. Cerita yang baik untuk dikongsi dengan bakal papa yang lain.

Ok, terima kasih sebab luangkan masa korang untuk baca blog ni. 
Assalamualaikum..!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...