Ramai dah tau yang Mama Eta dah selamat melahirkan anak sulung kami semalam iaitu 5 September 2011 (Isnin) bersamaan dengan 7 Syawal 1432H di Hospital Bersalin Razif, Klang pada jam 6:16 pagi. Bayi lelaki kami ni diberi nama Musyrif Ziqri. Musyrif bermaksud tinggi / pengawas. Ziqri bermaksud terpuji / yang memuji Allah. Ziqri dilahirkan premature iaitu pada usia kandungan baru mencecah 32 minggu. Walau bagaimanapun, berat badan Ziqri kira ok laa, iaitu 2.32 kg dan tinggi dia 52 cm.
Aku xnak tulis panjang2 lagi pasal perkara yang korang dah tau tapi aku nak mengarang pasal apa yang berlaku sebelum, semasa & selepas kelahiran Ziqri. Cerita ni mungkin akan meleret2. Tapi xkisah laa, pengalaman yang mungkin sekali seumur hidup, haruslah disimpan & diingat sampai bila2.
Sehari sebelum Ziqri lahir iaitu pada 4 September (Ahad), kitorang g Cherating, Pahang. Orang lain semua gerak balik ke arah KL sebab dah nak start kerja & sekolah keesokan harinya tapi kitorang berbeza. Kitorang awal2 lagi dah apply cuti sampai 7 September (Rabu) sebab nak bercuti kat tepi pantai. Nak dikatakan 2nd honeymoon pun bolehlah. Lagipun sebelum aku g Kursus Diploma Pengurusan Awam (DPA) pada 1 Oktober ni, baik kitorang luangkan lebih banyak masa bersama. Ingat ni, perjalanan dari Jenjarom ke Cherating adalah lebih dari 4 jam. Ingat je, nanti adalah kaitan dengan cerita kat bawah.
![]() |
| Jenjarom - Cherating, 306 km |
Mama Eta: Sayang, sakit perut -____-
Papa Deh: Kenapa..?
Mama Eta: Entah, salah makan tadi kot..
Papa Deh: Oh, ye ke.. (sambung tidur)
Waktu aku sambung tidur tu, Mama Eta pun terus baring & menahan rasa sakit tu. Then xtau bila, dia g toilet. Buang air besar. Time tu dia perasan ada darah yang keluar sekali. Dah rasa xsedap hati, Mama Eta kejut aku. Masa tu lebih kurang pukul 2:15 pg. Mama Eta cerita pasal darah yang keluar tu. Pada masa sama, perut Mama Eta rasa sakit yang lain macam secara berkala. Setiap 3 minit rasa sakit. Aku rasa ni dah macam tanda2 contraction. Boleh x korang bayangkan situasi kitorang? Dalam kepala masing2 fikir usia kandungan baru je masuk 32 minggu, xkan nak bersalin dah.
Aku bercadang nak call 999, minta ambulans dari mana2 hospital / klinik berdekatan ambil Mama Eta & buat pemeriksaan. Mama Eta xsetuju. Rasa sakit tu datang lagi. Ish, xboleh jadi ni. Then nak wat macam mana..? Mama Eta cadang supaya aku tidur dulu, after subuh kalau masih x ok, kitorang gerak balik Jenjarom + wat check up kat Hospital Bersalin Razif (HBR). Kali ni aku lak yang xsetuju. Apa celup aku nak tidur tapi isteri kat sebelah sakit lain macam. Lastly, kitorang setuju untuk call HBR & tanya pendapat diorang.
HBR: Helo, selamat pagi =)
Papa Deh: Helo. Cik, saya nak tanya. Isteri saya mengandung 32 minggu & darah dah keluar. Macam mana..?
HBR: Ada rasa sakit x..?
Papa Deh: Ada..
HBR: Contraction..!
Papa Deh: So macam mana..?
HBR: Bawa dia datang sini untuk check up..!
Papa Deh: Tapi kitorang kat Cherating. So better pergi mana2 klinik / hospital kat sini dulu ke atau boleh g sana je..?
(Tetiba line terputus)
Ah sudah. Aku fikir balik perbualan telefon tadi & decide untuk bawa Mama Eta pergi hospital..! Lalu kami pun packing barang2 & check out hotel pukul 2:45 pg. Aku pun memecut FoFi pada malam yang gelap tu tapi Alhamdulillah cuaca baik. Dalam kereta, Mama Eta sekejap2 menjerit sakit..! Adoi kesiannya.
Masa kitorang lalu Lebuhraya Pantai Timur, aku nampak signboard Hospital Kuantan. Aku tanya Mama Eta, "nak g hospital sini..?". Dia xnak. Then nampak signboard Hospital Temerloh. Aku tanya lagi, "nak g hospital sini..?". Dia xnak gak. Jauh lepas tu, nampak signboard Hospital Bentong. Tapi kali ni aku xnak tanya lagi, aku yakin jawapan dia tetap sama, xnak.
Masa perjalanan tu jugak, muncul masalah lain. Minyak FoFi dah nak habis..! Awal2 perjalanan tu Mama Eta dah tanya samada minyak kereta cukup ke tak. Bila aku jeling tengok meter minyak FoFi, ada lagi setengah tangki. Jadi aku fikir kalau Jenjarom-Cherating pakai setengah tangki je, so Cherating-Klang pun setengah tangki laa jugak. Paling cikai pun, mungkin kitorang dah masuk area KL masa minyak dah nak dekat habis & isi kat sana je la. So aku pun cakap laa kata Mama Eta yang minyak tu cukup. Tapi sangkaan aku meleset. Kalau dah drive sampai 160km/j (rekod peribadi aku), jangan haraplah boleh jimat minyak. Makin cepat dia habis, ada laa..!
Keadaan ni jadi masa kitorang kat Lebuhraya Pantai Timur. Disebabkan rasa risau takut xsempat nak sampai stesen minyak, aku decide untuk amek exit Jengka. Kalau xsilap aku laa, exit tu exit Jengka. Aku tanya kat gadis tol yang bermata MERAH (bukan hantu tapi baru bangun tidur) mana stesen minyak paling dekat. Dia pun tunjuk arah. Aku drive ke arah tu. Dugaan..! Jalan gelap, satu lorong, bengkang-bengkok, kereta depan slow. Finally sampai pun stesen minyak. Lepas isi minyak full, kitorang pun patah balik ke highway. Nak dijadikan cerita ni lagi best, xjauh lepas exit Jengka tu ada Shell kat R&R Temerloh..! Grrr, membazir 15 minit..!
Setibanya kitorang kat Kolumpo, (baru lepas tol Jalan Duta, belum sampai area Klang lagi) jeritan Mama Eta makin kuat. Kalau sebelum ni dia cuma tahan sakit dengan cara pegang pemegang pintu FoFi kuat2 & jerit kesakitan dalam hati je, kali ni memang dah xboleh blah lagi. Tangan aku dipegang erat sekuat2nya, Mama Eta menangis & menjerit dah tahap meraung. Sampai satu tahap tu, Mama Eta ketuk tingkap FoFi kuat gile. Terkejut & cuak aku. Fuh xboleh jadi ni. Aku kuatkan lagi volume CD Zikir yang memang dah dipasang dari mula perjalanan tadi. Kitorang beristighfar, mengucap dll bersama2. Aku mengaku yang aku sendiri pun menangis masa mengucap dua kalimah syahadah sebab kesian dengan Mama Eta & takut dengan keadaan masa tu. Aku tambah lagi speed kereta sampai 180 km/j (pecah rekod peribadi) & semua lampu isyarat warna merah pun aku langgar. Merbahaya tapi dalam keadaan berhati2. Alamak, x check saman lagi. Time raya ni banyak speed trap. Adoi, habislah -_____-
Finally, kami sampai pun ke HBR tepat jam 6 pagi. Ingat lagi x aku dah pesan awal2 tadi supaya korang ingat yang perjalanan Jenjarom-Cherating amek masa lebih 4 jam..? So kali ni kitorang amek masa 3 jam 15 minit je. Kalau tolak masa 'bersiar2' kat Jengka tadi tu, so total time 3 jam je. Gile, aku sendiri pun terkejut. Korang jangan mencontohi perbuatan aku ni ye. Ok, sambung cerita. Lepas park kereta kat luar HBR, aku pun berlari ke tingkat 1 untuk dapatkan bantuan nurse bertugas. Picit loceng banyak kali. Muncul pun 2 orang nurse.
Papa Deh: Cik, tolong..! Isteri saya dah nak bersalin..!
HBR: Anak pertama ke..? Dah berapa minggu..?
Papa Deh: Ye, anak pertama. Dah 32 minggu..!
HBR: Eh, baru 32 minggu mana boleh bersalin lagi Encik..
Ah sudah. Isteri aku dah sakit gile kat dalam kereta tu xboleh nak bersalin lagi ke..? Apa celup ni..?
Hahaha, bikin saspen. Aku dah penat laa menulis. Tapi excited nak berkongsi pengalaman ni. Nanti aku sambung kat episod 2 laa. Korang pun sure xlarat nak baca karangan aku kalau panjang sangat kan. Bagi aku relax dulu, refresh sepam, recall balik secara teliti apa yang terjadi semalam & transfer memori tu dalam bentuk tulisan.
Ok, Assalamualaikum..~!!
Ziqri, jom kita main..! Ngeh ngeh ngeh =)

alaaaa......da excited ni....to be continued plak....
ReplyDeletecongratz to both of U....mudah2an ziqri jadi insan soleh diredhai Allah....
anyway, ur journey its quite amazing.....!!
Lijah mmg amazing, sebaik semua slmt, risiko tol decision kt
ReplyDeleteala to be continued ke? huhu...
ReplyDeletep'jlnn yg sgt m'debarkan. eta mmg sgt memilih hosp ye. alhamdulillah akhirnye dua2 slmt. tahniah korg ;)
iein: hoho kt mmg sgt memilih hosp. before pilih razif ni pun dok research n compare ngan hosp lain. klu blh time sakit2 lg r nk dok tmpt yg mcm hotel.. ;)
ReplyDelete