Monday, 23 December 2013

Kenduri Aqiqah dan Kesyukuran Musyrif Zaeem

Poster Amatur


Alhamdulillah selesai dah Kenduri Aqiqah dan Kesyukuran Musyrif Zaeem semalam. Tipulah kalau kata majlis berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah. Tapi normallah tu untuk kita berdepan dengan semua cabaran dalam usaha kita untuk melaksanakan sesuatu perkara.

Aqiqah ni bermaksud menyembelih kambing atau ternakan lain seperti unta, biri-biri dan kibas buat anak yang baru lahir khususnya pada hari ketujuh kelahirannya atau selewat-lewatnya sebelum anak itu baligh. Oleh sebab Zaeem masih ditempatkan kat dalam NICU semasa usia dia tujuh hari (lagipun hari Khamis), maka terpaksalah majlis ni ditundakan sehingga ke 22.12.13.

Teaser
Buaian
Zaeem dan jubahnya
Kenduri aqiqah ni dibuat secara sederhana je. Tetamu yang dijemput pun terdiri daripada ahli keluarga, jiran tetangga dengan saudara-mara terdekat. Bonus kitorang jemput kawan-kawan rapat gak. Daging binatang yang disembelih untuk aqiqah adalah sunat dibuat jamuan untuk juadah ahli keluarga, jiran tetangga dan saudara-mara terdekat.

Majlis bermula pada jam 10.30 pagi dengan kehadiran tetamu dan kumpulan marhaban. Selepas diorang selesai alas perut, borak-borak, ambil angin, setting PA system, persembahan marhaban pun bermula kira-kira jam 10.50 pagi hingga 12.00 t/hari.

Marhaban

Gunting rambut
Mama terkesan dengan lirik lagu berendoi yang puitis
Mama selfie

Ziqri & ayah
Selepas selesai persembahan marhaban dan ucapan terima kasih daripada tuan rumah (akulah tu), tibalah masa makan. Menu istimewa hari ni ada kari kambing, ayam goreng, sambal udang, lemak nangka, nasi jagung, nasi putih, buah tembikai, air soya, air sirap, air mineral :) Sajian daripada ahli keluarga sdn. bhd.

Masa ni ada yang makan-makan, ada yang tengok baby, ada yang ambil-ambil gambar. Oh terima kasih kat mereka yang sudi bagi sumbangan - RM mahupun hadiah. Terima kasih kat semua yang sudi datang. Terima kasih gak kat mereka yang tak dapat datang tetapi masih mendoakan kesejahteraan kami sekeluarga. Amin. Terima kasih kat ahli keluarga atas kerjasama yang diberi untuk menjayakan majlis ni.

Eh tetiba je penuh
Kasih abang

Happy family
Antara hadiah

Pada waktu petang, bila kebanyakan tetamu dah balik, kitorang pun memulakan projek mencukur rambut Zaeem. Agak mencabar gak tapi akhirnya berjaya jua. Alhamdulillah. Menurut Islam, amalan mencukur rambut akan meningkatkan tahap kesihatan anak, membuka selaput kepala dan mempertajamkan daya penglihatan, pendengaran dan deria hidu. InsyaAllah.

Cukur rambut
Selesai
Wassalam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...